Tootearendus

Tootearendus ja teenusedisain.

5 minutit lugemist.

Teenusedisain ja tootearendus käivad üsnagi käsikäes. Ka teenusedisain on tegelikult osa toote arendusest. Turunduses nimetatakse kõike müüdavat üldiselt tooteks – st turunduse mõistes on teenust müüva ettevõtte teenus tema toode. Seega ongi teenus, füüsiline toode, neid ümbritsevad teenused ja neis sisalduvad hüved või väärtused kollektiivselt nimetatud kui toode ehk väärtuspakkumine. Ehkki tootearendus ja teenuse disain on turundusahela illustratsioonis üsna keskel tuleb jällegi selle sammu ajastust planeerida teadliku turunaja kogemuse alusel. Vahest tuleb sellest alustadagi, tihti tuleb seda perioodiliselt aga korrata.

Et mõista seda peatükki suures pildis, loe enne ka turunduse üldist artiklit.


Maailmatasemel Stanfordi ülikooli startup-kiirendi Y-Combinator-i üks loeng ütleb sõnad “Great products win – make something users love.” Sellega saab öeldud ka kõige tähtsam põhjus, miks hoida silm peal konkurentsil ja tarbija eelistustel ning omada ka ülevaadet nende arvamusest konkreetse toote kohta ning selle info põhjal järjepidevalt teenusedisaini ja tootearendusega tegeleda. Enamik ettevõtteid ei kuku läbi mitte seetõttu, et konkurents mõjutas, majandusolukord muutus ootamatult või muud säärast. Pigem leiavad ettevõtted lõpu tänu sellele, et toode ei olnud suurepärane. Teise variandina tuleb väga tihti ette, et toode ei olnud lihtsalt sellisel kujul vajalik. Jällegi tõuseb oluliseks turu-uurimise oskus: siinkohal enamasti just kvalitatiivsed uurimismeetodid.

Mis aga on see disainimine siin teenusedisaini kontekstis? Tegu ei ole millegi muuga, kui süsteemse tööga. Seda tööd tehakse koostöös sihtrühmade või segmentidega ja selle tulemuseks on tihti vägagi lihtsad lahendused esialgu keerulisena tunduvatele probleemidele. See töö sisaldab endas esimesena alati kliendikäitumise jälgimist ja uurimist, fookusgruppe, testgruppe ja muud säärast. Turundus on teadus. Uuringud ühel teisel või kolmandal moel on seega selle alustalaks. Uuringu tulemusena avastatakse väga tihti midagi, mis on tegelikult midagi väga lihtsakoelist, kuid mille peale tühjast kohast on raske tulla.

Näiteid halvast teenusedisainist on meie igapäevaelust lihtne leida. Kindlasti oled märganud parke, kus sillutise või asfaltteede kõrvalt on muru sisse tallatud otseteed ja rajad. Ilmselgelt on jäetud uurimata tarbija tegelik eelistus ning käitumine ja tehtud teed hoopis muude parameetrite alusel. Antud näide on küll väga lihtlabane, kuid selliseid leidub igas valdkonnas.

Ettevõtted, kes aga kasutavad tarbijakeskset disainmõtlemist, kasvavad üldise statistika kohaselt kaks korda kiiremini. See sõna “kasutajakeskne” on siinkohal just kõige olulisem: vaata, kuidas kasutaja asju teeb, mida ta soovib, mis on tema jaoks takistus jne. Teenusedisain ei ütle kuidas asju täpselt teha, kuid annab hea suuna sellele, mida teha – mida parendada. Suur enamus ettevõtteid aga ei suhtle tarbijaga üheski teenuse elukaare faasis piisavalt ja seetõttu ei saavuta kunagi ka täit potentsiaali. 

Tihtipeale tuleks tootearenduses minna algusesse tagasi – täiesti nullpunkti. Tootele ei tohiks igasugu kellasid ja vilesid esimese asjana juurde ehitada, vaid vaadata toodet täiesti elementaarsel tasemel. Value Proposition Design nimeline lähenemine annab kaks väga head nõuannet, mis kõlavad läbi mitmete teenusedisaini ja tootearenduse koolituste: võta algaja meelelaad ja ära armu esimesse ideesse. Teisisõnu: asi ei ole mitte pliiatsis, millega asju juurde joonistada vaid kustutuskummis, millega hetke olukord alustuseks ära nullida.

​Teenusedisain ja ka tootearendus on suhteliselt kindlalt raamitavad ühe tuntud tööriisa abil: topeltteemant diagrammiga (double diamond diagram). See on tööriist toote arenduseks nii nagu redel on tööriist katusele ronimiseks. Ta illustreerib tootearenduse või teenusedisaini protsessi ja andmete hulka.

See diagramm kujutab, kuidas kõigepealt tuleb avastada, minnes algusesse. Vasakpoolne teemant räägib uurimistööst ja parempoolne disainimisest. 

Näiteks, kui hakkad tegema uut telekapulti, siis mine täiesti algusesse – mida kasutaja tänases olukorras puldiga teha tahaks? Mis on kasutaja jaoks pult? Mida ta on oma käes harjunud hoidma? Kuidas ja mis liigutustega harjunud elektroonikat kontrollima? Mis liigutused ja tundmused tunduvad kasutajale kõige tuttavamad, loomulikumad? See on topeltteemantitest vasakpoolne tegevus ja neile küsimustele saab vastused eri turu-uuringute meetoditega.

Järgmiseks tuleb tulemusi analüüsida ja sünteesida esimene definitsioon koos sketšidega uuest tootest ja/või kasutajateekonna kirjeldustega teenusest. Neid sketše saab juba tutvustada potentsiaalsetele (või juba teada olevatele) klientidele ja saab koguda esimest tagasisidet. Kui seda on piisavalt, saab juba sketšimise faasis teha esimesed parandused tootele. 

​Seejärel tuleks saadud tulemused esmaseks prototüübiks vormida ja seda kasutajate peal katsetada ning täiustada senikaua, kuni on valmis suurepärane toode. Ning lõpuks ongi olemas lahendus: suurepärane toode või teenus.

Nii ongi puldi näitest meil võtta Apple TV pult. Kui oled seda kasutanud, siis tead kui harjumuspärane on tema puutetundlik suur põhinupp, kui mõnus ta käes tundub ja kui lihtne on temaga telekat kontrollida. Selle asemel et panna puldile hulk nuppusid, on puutetundlik nupp tuttav nutitelefoni ekraani funktsioonidega: libista, klikka, liiguta pöialt.

Pult kui selline ei ole küll uus toode, kuid antud näite puhul on tegu täiesti uue lähenemisega, seega on vana kontsept siinkohal täiesti uues kuues.

Teenusedisaini, tootearenduse tööriistu detailidesse minemiseks
1) Et saada inspiratsiooni teenuse arendamiseks, on üks parimaid tööriistu Lootusõie diagramm. See tööriist aitab eeskuju võtte täiesti teistest valdkondadest. 
Lootusõie diagramm (lotus blossom diagram)

​​2) Et mõista klienditeekonnas tähtsamaid sõlmpunkte, mis võiksid olla takistuseks või raskuseks tarbijale, on hea kaardistada need põhipunktid ja hinnata kliendi vajadusi ning rahulolu neis. Selleks on hea kasutada klienditeekonna kanvast. 
Klienditeekonna kanvas (customer journey canvas)

3) Hea viis kaardistada praeguse ja tulevase toote sobivus kliendi vajadustega, on kasutada vääruspakkumiste kanvast. Selle kasutuseks on saadaval ka eestikeelsed juhendmaterjalid – võta ühendust nende saamiseks. 🙂
Väärtuspakkumise kanvas (value proposition canvas)

Vaata teenusedisaini ja tootearenduse videoloengut:

Allikad:

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *