
Valmistamine, tellimine, jaotus ja tarnimine ehk kollektiivselt: turustamine.
2 minutit lugemist.
Mingist hetkest on Eestis eraldatud turundamine ja turustamine täiesti eri teemadeks. Loomulikult saab igat ärilõiku käsitleda eri teemana. Kokkupuutest teistega aga täielikult ei pääse kunagi.
Tõsi ta on, et turundusjuhi põhiülesannete hulka ei kuulu tootmise ja logistikaga seotud murede igapäevane lahendamine – see on suuremates ettevõtetes tootmisjuhi ja teiste tegelaste kätes. Enamik ettevõtjaid-tegevjuhte tegelevad aga ka sellega täielikult ise. Nii ongi vaja turundusjuhil – tema puudumisel tegevjuhil – ju ka neid asju VÄHEMALT mõista. Miks?
Eelkõige on valmistamise viis, asukoht või tehnoloogia ju suur osa brändingust ja toote väärtusest. Suur vahe on sees, kas asi on valminud saksa tehnoloogia alusel, odav hiina masstellimus või Lõuna-Aafrika käsitöö. Samuti mõjutavad need aspektid hinda ning kuna hinnastus on turundustööriist, siis peab olema turundusjuht nii asjadega kursis kui ka kohati isegi omama sõnaõigust teatud aspektides.
Valmistamise ja/või tellimise osatähtsus saab eriti oluliseks siis, kui aktiivselt tegeleda tootearendusega, millega peaks iga pikaaegset äri arendav ettevõtja ja turundusjuht pidevalt tegelema. Kui turundusjuht näeb vajadust toote muutmiseks kuid tootev üksus ei suuda või taha seda realiseerida, on kiirelt tulemuseks konkurentsist maha jäämine.
Tähtis on valmistamise ja tellimisega kursis olla ka selleks, et õigel ajal õiges kohas õige hinnaga oleks pakutav kaup ka tegelikult olemas. Oleme ise näinud mitmeid juhtumeid, kus turkom ja logistika ei suhtle omavahel piisavalt ning turkominvesteering tehakse asukohas, kus kaup ei ole isegi saadaval. Nii on näide ühest hulgikaubanduse ettevõttest, kes maksis kinni uue toote turkomkampaania kõigis kauplustes, ehkki antud toode oli vaid selle keti loetud kauplustes. Teine näide on ettevõttest, kes reklaamis kauba saadaval olemist Selverites, hoides kinni algsest turkom-meediaplaani ajalisest plaanist, hoidmata kursis end asjaoluga, et sinna kauba jõudmine on märgatavalt hilinenud.
Lisaks selllele on jaotusel ja tarnimiel otsene seos kliendi rahuloluga ehk kliendikogemusega. Kui turundusjuhil pole mõju kaasotsustada tarnimispartneri või -viisi osas ning lõpuks tehakse kellegi teise poolt otsus partner valida selleks, et kulusid säästa ning kliendikogemus kannatab, kiputakse seejärel tihti nõudma rohkem “turundus”tööd (ehk tegelikult mõeldakse selle all promo) et asi toimiks. Tegelikkuses aga klient lahkub halva kogemuse tõttu, sellest ettevõttele teada ei anna, kuid viriseb oma sõpradele. Lõpptulemuseks ahelreaktsioon ning jällegi käibe ja positsiooni kaotus.
Kuna turundusjuht otse logistika ja tootmisega igapäevaselt ei tegele, siis puudub sel teemal ka detailsem videloeng. Küll aga lugejale ülaloleva peatüki näol meenutus: turundusjuht olgu siinsetel suurematel otsustel kaasatud. Kui mitte kaasotsustajana, siis vähemalt kursis olemiseks.
1 comment